PRÍRUČKA KOMPETENCIE PRE DEMOKRACIU
Kompetencie
V súvislosti s výzvami, ktoré pred človeka stavia moderná doba, sa už koncom minulého storočia začalo v odborných kruhoch hovoriť o „kompetenciách pre 21. storočie“. Čo potrebujeme vedieť, aké spôsobilosti a schopnosti máme nadobudnúť a ako máme konať, aby sme tieto výzvy zvládli? Čo potrebujeme vedieť a ako máme konať my, Európania a Európanky, aby sme v ústrety uvedeným výzvam a v podmienkach zrýchľujúcej sa globalizácie dokázali zachovať naše pozitívne hodnoty a rozvíjať demokratickú kultúru? Čo potrebujeme vedieť a ako máme konať, aby sme boli pripravené a pripravení na praktický život v demokratickej spoločnosti a v Európskej únii?
Čo sú to kompetencie?
V odbornej literatúre, ako aj v dokumentoch medzinárodných organizácií môžeme nájsť mnoho definícií pojmu a konceptu „kompetencií“.
Kompetencie pre vzdelávanie
Bazálna gramotnosť
O kompetenciách často hovoríme v súvislosti so vzdelávaním. Už v antike sa považovali za základné vzdelávacie spôsobilosti „čítanie, písanie a počítanie“, predstavujúce tzv. „bazálnu gramotnosť“. V angličtine sa niekedy označujú ako 3 „R“s (Reading, wRiting, aRithmetic).
Funkčná gramotnosť
Vo svete plnom interakcií a zložitých súvislostí a vzťahov spôsobilosti tvoriace bazálnu gramotnosť nemôžu fungovať izolovane a staticky, ale len dynamicky a kontextuálne, čiže vo vzťahu k rôznym životným situáciám a ich súvislostiam.
Kompetencie v systéme OECD – PISA
Začiatkom nášho tisícročia experti a expertky OECD vypracovali metódu testovania funkčnej gramotnosti. Metóda sa nazýva PISA, čo je skratka pre Programme for International Students Assessment (Program medzinárodného hodnotenia žiakov).
Globálne kompetencie
Od roku 2012 sa pri PISA testovaní k hlavným sledovaným oblastiam pridala finančná gramotnosť a ešte jedna ďalšia voliteľná oblasť. Tou môže byť schopnosť riešiť problémy, schopnosť tímového riešenia problémov a ovládanie globálnej kompetencie, čiže spôsobilosti skúmať a hodnotiť spoločenské javy a životné situácie v širokých súvislostiach, aj na pozadí globálnych trendov.
Čo si o tom myslí Samantha?
Samantha Cristoforetti je v súčasnosti jediná aktívna európska astronautka. Vyjadrila svoj pohľad na dôležitosť čítania a písania, kritického myslenia, ako aj na dôležitosť humanitných disciplín pre osobnostný rozvoj a spoločenské uplatnenie človeka.
Kompetencie pre celoživotné vzdelávanie
V roku 2006 prijala Európska únia Rámec kľúčových kompetencií pre celoživotné vzdelávanie. Vymedzila 8 kľúčových kompetencií, ktoré sú kombináciou vedomostí, zručností a postojov.
Európsky kvalifikačný rámec pre celoživotné vzdelávanie
Následne, v roku 2008, Európska únia prijala európsky kvalifikačný rámec pre celoživotné vzdelávanie s cieľom uľahčiť vzájomné porovnávanie kvalifikačných rámcov členských štátov, a tým vytvoriť priestor pre vzájomné uznávanie výsledkov vzdelávania.
Rámec kľúčových kompetencií pre celoživotné vzdelávanie 2018
V roku 2018 EÚ Rámec kompetencií aktualizovala a upravila.
Kľúčové kompetencie pre 21. storočie – 4C
Na rozdiel od prístupu EU sa v odbornej literatúre ako aj pedagogickej praxi viacerých krajín uplatňuje prierezový pohľad na kľúčové kompetencie.
Základné kompetencie a zručnosti pre 21. storočie sú doplnené kompetenciami pre život.
Základné kompetencie a zručnosti pre 21. storočie sú doplnené kompetenciami pre život. Označujú sa FLIPS:
Kompetencie pre demokratickú kultúru
Rámec kompetencií pre demokratickú kultúru je koncept vyvinutý v rámci Rady Európy v rokoch 2016-2018. Nadväzuje na aktivity Rady Európy v oblasti vzdelávania k demokracii a ľudským právam, ktoré vyvrcholili v roku 2000 prijatím Charty Rady Európy pre vzdelávanie k demokracii a ľudským právam.